Så ska Stockholm få fler turister från Kina

Ett nytt samarbete mellan Visit Stockholm och besöksnäringen och en budget på 7,2 miljoner ska få fler av dem ska besöka Sveriges huvudstad, rapporterar Besöksliv.se den 31 maj.

I Stockholm ökade antalet kommersiella kinesiska övernattningar med 23 procent 2017. Stockholm har en marknadsandel på 36 procent av de kinesiska besökare som kommer till Sverige. Den ökade flygkapaciteten mellan Kina och Stockholm med fler direktlinjer, bidrar till den gynnsamma utvecklingen, enligt Visit Stockholm.

Mål för projektet är att öka antalet resenärer, turismomsättning, samt hur nöjda de är med sin upplevelse i Stockholm.

Rent praktiskt syftar arbetet med att anpassa Stockholm till kinesiska besökare. Enligt projektledaren Lotta Andersson, kan det handla om att utbilda frontpersonal på attraktioner och hotell för att förstå kulturella skillnader, att kunna inspirera kinesiska besökare att uppleva Stockholm på fler sätt. Det kan också vara att anpassa våra sociala kanaler för att hitta dialogen med kinesiska besökare, och erbjuda betallösningar så att de kan göra både små och stora inköp, säger Lotta Andersson.

Läs mer på besöksliv.se

Vi på Upscale väkomnar det här initiativet, som ett steg i helt rätt riktning för att erbjuda bättre, mer attraktiva och inspirerande upplevelser som sätter Stockholm och Sverige på den kinesiske resenärens karta.